‘ONLEESBAAR, MAAR...’

                             ... niet betekenisloos


van 10 april t/m 22 mei 2016

‘Veel kunstenaars gebruiken in hun werk letters en tekens. Voor velen zijn letters een middel om een leesbare en begrijpelijke boodschap over te brengen, maar er is een groep kunstenaars voor wie de tekens niet per se tot een leesbare en/of begrijpelijke boodschap hoeft te leiden. In hun werk staat de schoonheid en uitdrukkingskracht van de tekens zèlf centraal. Sommigen gaan daarin nog verder, door eigen tekens of een ‘tekentaal’ te hanteren, om op die manier het leesbare volledig uit te sluiten.’

Michiel Deylius - ‘Schaal Italic’ - marmer

Mark van Praagh - ‘Sea of the Unknown’ - hout, touw, klei

De exposanten:


Jaap Beets

'Mijn werk bestaat uit een verzameling lijnen of tekentjes, die ik maak zonder te corrigeren en zo laat ik als het ware de tekening ontstaan. De lijnen of tekentjes geven de emotie van het moment weer en dat vormt de tekening. Aanvankelijk werkte ik alleen met Rotring-pen op papier maar tegenwoordig meestal met penseel, omdat ik met penseel meer gevoel tot uitdrukking kan brengen dan met pen.

Met penseel werk ik met Oost-Indische inkt en verf al naar gelang de geschiktheid van de ondergrond’.

Michiel Deylius is autodidact en werkzaam als beeldhouwer en letterhakker. In zijn autonome werk gebruikt hij vaak teksten. Poëzie is voor hem een grote inspiratiebron. Zowel de lettervorm als de steensoort waarmee hij werkt bieden vele mogelijkheden om uitdrukking te geven aan zijn boodschap. Met hamer en beitel benadrukt hij de expressieve schoonheid en zeggingskracht van lettervormen en tekens.


Bij Ans Hameleers zijn in de loop van tijd de teksten vervaagd tot ritmische vormen. Het blijven teksten maar de leesbaarheid is ondergeschikt geworden aan de vorm. Kleur speelt een belangrijke rol. De kleuren worden gelaagd aangebracht en vormen een uitgebalanceerde eenheid. De strakke vormentaal van zowel onze eigen als uitheemse letters gebruikt zij als losse elementen, als bouwstenen voor geheel nieuwe vormen.


Miriam Londoño gebruikt papier als basis waarmee zij een innovatieve techniek heeft ontwikkeld. Ze transformeert lijnen en woorden tot papier alsof ze een tekening in de ruimte maakt of een driedimensionaal gedicht schrijft. De voltooide werken hangen aan de muur of in de ruimte, als transparante papierstroken met sierlijke letters waarbij de woorden een schaduwbeeld op de muur werpen. Het lichtvoetige spel van licht en donker contrasteert met het emotionele karakter van de verhalen daar beschreven.


Mark van Praagh - door handschriften uit verschillende culturen geïnspireerd maakt Mark al jaren lang ‘Onleesbare Brieven’. Hij werkt daarbij met vrije, zelf ontworpen kalligrafische tekens. Ooit beoefende Mark de traditionele westerse kalligrafie, later ontwikkelde hij zelf verschillende werkwijzen van snel en onleesbaar schrijven in regelmatige, repeterende tekens en lijnen. Door intensieve oefening ontstonden telkens weer nieuwe handschriften, steeds verschillend van karakter.

openingstijden

HazArt:

Pimpelmees 3, Soest


woensdag t/m vrijdag

van 10.00 - 17.00 uur

zaterdag

van 10.00 - 16.00 uur


zondags incidenteel

(zie onze website)

openingstijden


HazArt:

Pimpelmees 3, Soest


dinsdag t/m vrijdag

van 10-17 uur

zaterdag

van 10-16 uur